Fejl i GPS-data?

Kommunen får ofte henvendelser fra borgere, der har besvær med at finde en vej eller en adresse på deres GPS eller fra borgere som er generet af, at fx tung trafik ledes forbi ejendommen. Dette skyldes for det meste forhold som kommunen ikke er herre over. Derimod er der tale om manglende opdateringer hos de private kortfirmaer, der leverer kortdata til GPS'en.

Herlev Kommune ajourfører løbende adressedata i den Offentlige InformationsServer, www.ois.dk, som SKAT administrerer. Det er herfra de private kortfirmaer bør indhente adressedata. Det er dog langt fra sikkert, at kortfirmaerne løbende indhenter de seneste adressedata. Derimod har firmaerne selv målebiler, der registrerer nye vejstrækninger og andre ændringer på vejnettet. Dette betyder i praksis, at kortfirmaerne ofte har deres egen adressedatabase.

Hvis du oplever fejl i en rutebeskrivelse, at din GPS sender dig et forkert sted hen - eller at der ledes trafik forbi din ejendom (selvom der fx er tale om privat vej), har du selv mulighed for at hjælpe kortfirmaerne med at få opdateret deres kortdata.

Du kan indberette fejl via en online rapportering til de to største leverandører af kortdata: Navteq (Garmin GPS m.fl.) og Teleatlas (TomTom GPS m.fl.).

 

Du kan også bruge Google Maps til at navigere. Oplever du fejl i Google Maps, kan du indrapportere dem direkte på Google Maps kortside http://maps.google.dk. I nederste højre hjørne kan du klikke på teksten 'Rapporter et problem'.

I ovennævnte løsninger kan du følge med i fremdriften på den indrapporterede fejl.

OBS! Vær opmærksom på, at selvom en fejl er rettet hos kortfirmaet, kan der gå rigtig lang tid før den 'slår igennem' på den GPS, der sidder ude i bilen. Det kræver nemlig en opdatering af GPS'ens kort., som der hos flere GPS-producenter skal betales ekstra for.  Dette gælder dog ikke for Google Maps, der henter data direkte fra nettet.